Manualer og opstillingstegninger

fredag den 27. januar 2012

Bakterieundersøgelse - Lundskolen





8. årgang er begyndt på et nyt område i biologi: ”Vi bruger biologien”, hvor formålet er at få indsigt i hverdagens mikrobiologi med hensyn til hygiejne. I uge 3 og 4 har årgangen arbejdet med en mikrobiologisk hygiejneundersøgelse af 10 lokaliteter på Lundskolen. Fra et godkendt mikrobiologisk laboratorium har vi fået sterile petriskåle med agar (PCA) til undersøgelsen, som blev foretaget af 10 hold elever i hver klasse. Stykker af en rulle helt nyudpakket tape blev brugt til med forsigtighed at overføre mikroorganismerne fra den enkelte lokalitet til petriskålen, som derefter stod en uge ved stuetemperatur i biologilokalet.
Resultaterne ses nedenfor, hvor eleverne har optalt såvel antal bakteriestammer som typer. (Der er ikke foretaget typebestemmelse). Som det ses nedenfor er frikvartersbolden fra gymnastiksalen og sofabetrækket i fællesrummet de mest bakteriefyldte steder i undersøgelsen.
Eleverne skal efterfølgende lære at være kritiske over for resultatet og det skal diskuteres, hvilke
forhold der kan påvirke undersøgelsesresultatet.

Vi har haft god brug af TAGARNO forstørrelsesanlægget, idet eleverne har taget billeder af petriskålene efter en uges forløb. Ved optælling af bakteriekolonier/typer er det en meget stor fordel at kunne vise billedet på Smartboard i klassen. Det er ligeledes fint at kunne vise den enkelte petriskål for hele klassen og diskutere resultaterne. Endelig er samtlige billeder lagt på Lundskolens Forældreintra og beretning med billeder om projektet kan ses på http://www.lundskolen.horsens.dk/

TAGARNO – udstyret er netop monteret på et helt nyindkøbt rullebord, lige klar til at rulle rundt i de forskellige klasselokaler. Da Lundskolen har en elevator er det let at få udstyret transporteret rundt på skolen. Det er elevernes oplevelse, at anlægget er let at betjene og det er let for den enkelte lærer at koble om mellem brug med/uden Smartboard. Vi har skrevet en brugsanvisning, som kan rekvireres, såfremt andre skoler er interesseret i at anvende den.

Mikrobiologisk undersøgelse – hygiejneundersøgelse Lundskolen
Dato for undersøgelsen:17.01.2012 (8.b.) og 18.01.2012 (8.a.)

Lokalitet/sted/antal bakteriekolonier/antal bakterietyper:
(Desværre ikke muligt at indsætte tabel i dette felt)
Den røde bold i gymnastiksalen (frikvartersbolden) 8.b. 115/5 – 8.a. 127/4
Vandhane toilet ved 8. årgang – overdel 8.b. 101/5 – 8.a. 40/3
Trægelænder trætrappen – overside 8.b. 9/4 – 8.a. 46/3
Mellemrumstastatur computer i 8. kl. 8.b.34/4 – 8.a. 150/4
Bordfodbold i stueetagen – håndtag 8.b. 60/6 – 8.a. 48/3
Sofasæde grå sofa fællesrum – siddefladen 8.b. 102/6 – 8.a. 180/8
Dørhåndtag indvendigt i klassen – overside 108/3 – 108/3
Trykknap på vandautomaten – overside 8.b. 12/3 – 8.a. 44/5
Toiletsæde toilet ved 8. årgang – overside 8.b. 28/3 – 8.a. 88/4
Mus Smartboardcomputer i 8. kl. 8.b. 50/6 – 8.a. 50/3

Bent Ole Nielsen, Lundskolen

onsdag den 25. januar 2012

Dafnier og rusmidler

I forbindelse med et forløb om nervesystemet og hvordan det påvirkes af rusmidler, har jeg et par gange lavet en øvelse, hvor eleverne skal undersøge, hvordan dafniers hjerterytme (puls) påvirkes når dafnierne udsættes for f.eks. kaffe, udtræk fra cigaretter eller alkohol. Vi plejer at observere dafnierne under mikroskop, men problemet er at det er svært fokusere godt nok til at se hvordan hjertet slår og det er også svært at vise eleverne, hvad de skal kigge efter.
Derfor har jeg forsøgt at lave øvelsen med Tagarno forstørelsesapparatet og det er en kæmpe fordel, fordi man nemt får et skarpt billede og alle kan kigge med på en gang. Et anden vanskelighed ved øvelsen er at dafniers hjerter slår så hurtigt at det er meget svært at tælle nøjagtigt. Hvis man optager en video vha. Tagarno-apparatet, kan man spille den i nedsat hastighed og dermed få en nøjagtig tælling.
På nedenstående videoklip som vises i halv hastighed, kan man nederst i billedet se dafniens gæller bevæge sig. Hjertet er gennemsigtigt og ses i "ryggen" af dyret. På optagelsen, som er lavet ved at optage fra skærmen med en mobiltelefon, er det svært at se, at hjertet slår - det er nemmere "live".

Anders Bøgh Pedersen, Horsens Statsskole


tirsdag den 3. januar 2012

Vind tre MAGNUS HD ZIP

Vind tre MAGNUS HD ZIP




Så skyder vi konkurrencen i gang om tre MAGNUS HD ZIP. Følg med her og se, hvordan netop din skole vinder apparaterne.


Hvad er en ZIP?

MAGNUS HD ZIP er en forenklet udgave af jeres nuværende MAGNUS HD system. Med sine kun fire knapper er apparatet meget brugervenligt og kan forstørre op til 40 gange i HD-kvalitet. Den er velegnet som klassesæt, hvor man kan lave små arbejdsstationer med 4-5 elever, som kan bruge ZIP som opdagelsesredskab i den daglige undervisning. Ligeledes giver ZIP også mulighed for at fremvise noget for alle elever samtidigt, hvilket skaber blikfang, vækker nysgerrighed og danner grobund for opbyggelse af ny viden.


ZIP på rundtur


Som del af uddannelsesprojektet mellem TAGARNO og Energi Horsens står der tre MAGNUS HD ZIP til rådighed for de fem testskoler. Apparaterne er til deling, så de tre ZIP skal på en rundtur, så hver testskole har mulighed for at afprøve den i undervisningen. TAGARNO sørger for at transportere apparaterne mellem skolerne, og tidsskemaet for rundturen ser sådan ud:


Lundskolen: November - december 2011

Horsens statsskole: Uge 1-6

Rødkilde Gymnasium: Uge 7-12
Stensballe Skolen: Uge 13-18

Daugård Skole: Uge 19-24

. . . Og hvordan vinder man dem så?


Vejen til at vinde de tre ZIP går gennem hyppig blogaktivitet. Jeres indlæg giver os værdifuld viden om de nye muligheder, MAGNUS HD og ZIP skaber i undervisningen. TAGARNO følger derfor interesseret med fra sidelinjen, når I poster indlæg om jeres brug af vores forstørrelsessystemer i undervisningen.

Jo flere indlæg, jo bedre, så vinderen af konkurrencen bliver den skole, som har været mest aktiv på bloggen i testperioden: oktober 2011-juni 2012. TAGARNO offentliggør navnet på vinderskolen på bloggen i uge 25.

Fortsat god opdagelsesjagt med MAGNUS HD og ZIP

Venlig hilsen
TAGARNO




fredag den 9. december 2011

Undersøgelser af smådyr

Der er i 3.A på Stensballeskolen påbegyndt et undervisningsforløb omkring smådyr
med brug af MAGNUS.

Der arbejdes på baggrund af trinmål i natur/ teknik for 4. klasse:

• stille spørgsmål til planters og dyrs bygning og levevis ved brug af
begreberne fødekæde, tilpasning, livsbetingelser.

Gennemført del af forløbet:

• Fakta om regnormen: Levevis, levested, regnormen og jorden, regnormen får
unger, fjender og arter.

• Undersøgelser af regnorm og fotografering ved hjælp af Magnus.

Eleverne skal efterfølgende skrive mindre rapport med billeder og tekst om
observationer og hvad de har fået fortalt.

Undersøgelser af regnorm:






Fotografier af regnorm:








onsdag den 7. december 2011

Vi har haft meget glæde af brug af Magnus på Horsens Statsskole ved en række undervisningsforløb siden efterårsferien, og da det nu er lidt tid siden vi sendte sidste indlæg synes jeg det var på sin plads med lidt opdatering. Vi har brugt Magnus til:
1) at se direkte på mikroskoppræparater som introduktion til mikroskoperinger af arterier, vener (som beskrevet med billeder tidligere).
2)I går 5 december brugte vi apparatet ved introduktion til mikroskopering af ovarier. Igen var det her til at give et overblik på skærmen af hvor eleverne skulle være særligt opmærksomme når de senere kiggede på præparaterne. Vi har målt på arterier og vener /som beskrevet i øvelsesvejledning tidligere.
3) Så har vi set på fibrintråde fra koaguleret svineblod.Det gjorde vi i forbindelse med at vi dissekerede svinehjerter. Der sidder altid lidt gammelt næsten sort blod, men når det vaskes i en si , står man med fibrintrådene tilbage, og man ser tydeligt trådstrukturen ved 92 ganges forstørrele.
4) Vi har også parallelt med Lundskolen opdaget at Magnus var fint til at se trådstrukturen i DNA (vi udvandt så bare DNA'et fra løg). Billederne blev til resultater i biologirapporterne.
5)Vi brugte også apparatet til et klassisk genetik forløb, hvor vi lavede længdesnit af kløverblomster, kiggede på blomstens enkeltdele og relaterede det til Mendels ærteforsøg med selvbestøvende ærter.
6) Så ved jeg at andre af mine kolleger har brugt Magnus i forbindelse med at se på makrodyr fra Bygholm sø og deres tilpasning til miljøet.

Det har været karakteristisk at brugen af Magnus ofte har været spontan i timen, hvor vi så lige fik idéen til at prøve at tage et eller andet under forstørrelsesapparatet. Det gode er så, at de bare er så let at betjene og at man straks får flotte store billeder. DNA'et og fibrin var eksempler på det.

vejledning i brug af målefunktionen på magnus

Vi prøvede målefunktionerne igennem på Magnus for at lave en vejledning vi kunne have liggende fast ved apparatet, så man let kunne gå i gang, hvis man nu lige havde glemt noget af fremgangsmåden ved kalibrering og måling. Vi fandt ud af at Magnus drillede ved nogle af funktionerne, så vejledningen indeholder også et par advarsler.
Vagn Juhl Larsen og Mads Ole Jensen
Her følger vores vejledning:
Vejledning til anvendelse af Tagarno-forstørrelsesapparat
1) Tænd for forstørrelsesapparatet.
2) Læg et præparat under forstørrelsesapparatet og indstil skarpheden ved at regulere højden af hæve/sænkebordet.
3) Reguler forstørrelsen ved trykke på + eller - knappen på den lille sorte box med påskriften: XPRO. Oftest skal du nu igen indstille skarpheden.
4) Tænd computeren, log in og åbn Tagarno-measurement software programmet, som ligger på skrivebordet.
5) Tryk på knappen: ”Measure Tools”.
6) Hvis du blot vil se et billede af dit præparat og eventuelt få det op på projektoren, skal du bare trykke på knappen: ”Snapshot”. Du får så billedet frem og henover står der ”Uncalibrated”. Det betyder, at du ikke kan foretage målinger på det.
7) Hvis du vil måle afstande, vinkler eller arealer på dit præparat, skal du lægge papstykket med linealen under forstørrelsesglasset. Dette papstykke ligger i den lille blikæske. Husk, at du ikke må ændre på forstørrelsen.
8) Tryk nu på knappen: ”New calibration”. Du ser nu linealen og en dialogbox: ”Calibration”.
9) Udfyld dialogboxen. Mode: MILLI (lineary scaling), Name: Giv den et navn, fx dit eget og et tal. Træk en linje på linealen og angiv længden af linjen under: ”Actual lenght”. Husk at skrive mm i det andet felt. Stregen trækkes ved at sætte pilen på en streg (højre kant), trykke på venstre musetast og trække stregen så mange mm, som man ønsker. Når man har nået den streg man ønsker (højre kant), trykker man igen på venstre musetast og ”grebet” løsnes.
10) Tryk nu på: OK
11) Læg igen dit præparat under forstørrelsesapparatet og finindstil billedet. Husk ikke at ændre forstørrelsen.
12) Tryk på: ”Snapshot” og billedet af dit præparat kommer frem på skærmen.
13) Tryk på knappen: ”Measure tools” og vælg den ønskede målemetode, fx: ”Point measure”, hvor man måler afstanden fra ét punkt til et andet. (Giv agt: Man kan angiveligt vælge vælge farve og tykkelse af den linje, som man herefter skal tegne på sit præparat, men ved forsøg på farvevalg går programmet ned!)
14) Træk nu vha. den venstre musetast den linje/afstand, som du ønsker at måle på dit præparat. Når du har nået enden af linjen skal du igen trykke på venstre musetast for at slippe. Længden i mm bliver nu anført på billedet. Giv agt: Hvis der i stedet markeres et kvadrat, når du forsøger at lave en linie, går programmet ned! – det kan reddes ved at trække cursoren tilbage til udgangspunktet inden du klikker på højre musetast. Går det galt må du genstarte programmet!)
15) Du kan herefter foretage andre målinger. Såfremt du vælger. ”Polyline measure” kan du måle en afstand sammensat af flere linjer, f.eks. en omkreds. Hver gang din linje skal ændre retning, skal du trykke på venstre musetast, og når du vil slutte skal du trykke på højre musetast. Såvel længden af de enkelte linjer som totallængden er nu anført på billedet.
16) Du kan nu kopiere billede og målinger ved at trykke på: Copy-knappen. Resultatet kan herefter fx overføres til et Word-dokument, som vist nedenfor.
OBS: Hvis billedet lige pludselig bliver forstørret og utydelig og du ikke kan komme videre. Vælg da en anden kalibrering under ”Calibrations”. Når du billedet er kommet frem, vælger du din egen kalibrering og programmet virker herefter igen.

torsdag den 1. december 2011

Måling af partikelmængde

Forsøg i forbindelse med projektopgave om forurening i 9. klasse Stensballeskolen.
Måling af partikelforurening.
Forsøget er beskrevet i BIOS C kopibog.
Der blev foretaget to målinger i henholdsvis en rundkørsel og ved Bygaden i Stensballe over 24 timer fra kl. 10:00 30.11.2011 til 10:00 1.12.2011.
Ved rundkørslen måltes 22 partikler/cm2.
Ved Bygaden måltes 9 partikler/ cm2.
Måleresultatet blev aflæst vha. MAGNUS, og der blev efterfølgende foretaget forstørrelse og fotografering af partikler.

Billeddokumentation:




Fig 1 : Målingsområdet ved rundkørsel



Fig 2: Måleudstyr (tape over glas)



Fig 3: Måleresultat



Fig 4: Nærbillede af partikel