Manualer og opstillingstegninger

tirsdag den 29. november 2011

MAGNUS anvendt i undervisningsforløb om genetik













I 8. Klasse på Stensballeskolen arbejder vi eksperimenterende med MAGNUS i et forløb om genetik. Sideløbende med gennemgangen af de genetiske begreber arbejder vi med undersøgelser af planteopbygning og relaterer til dem, så de genetiske begreber ikke bliver så abstrakte.

Fra de centrale kundskabsområder i biologi kan eleverne lære noget om:


  • DNA og gener


  • simple arveregler

  • kønnet og ukønnet formering, herunder betydningen af genetisk variation

Der tages udgangspunkt i de fælles trinmål efter 8. klasse:



  • beskrive udvalgte danske organismer og deres systematiske tilhørsforhold, bl.a. i kategorier af leddyr, bløddyr og hvirveldyr samt frøplanter og sporeplanter

  • give eksempler på gener som bærere af biologisk information og deres betydning for arvelighed

Som grundbog benyttes BIOS B. Vi har arbejdet med dissektion af lugtløs kamille og med kurveblomsternes særlige opbygning af skiveblomst og randblomst.


Link vedr. kurveblomster:


http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Kurvblomstordenen_(Asterales)/kurvblomstfamilien



Eleverne kom op to og to og fik lejlighed til at tage hver en del af blomsten, skære et passende stykke af og finde en forstørrelse og tage et billede af rod, stængel, blad og blomstens enkeltdele. Griflen kan tydeligt ses, men det er svært at se støvdragere. Her kan suppleres med en tulipan, hvor griffel og støvdragere er meget store. Efterfølgende fik eleverne til opgave at udarbejde en plantebeskrivelse ved hjælp af billederne og supplere med kendt viden om meiose og mitose, fotosyntese, rødders og stængels funktion etc.

Rand- og skiveblomst af lugtløs kamille:

















Griffel og støvdragere i tulipan:


søndag den 20. november 2011

DNA fra Kiwi



Lundskolens 9. klasser har arbejdet med at trække DNA ud af
levende celler. Forsøgsbeskrivelsen ses i ”Ind i biologien 9. klasse- Fra
ursuppe til functional food” – elevopgave 11.1 + 11.2. Forlaget ALINEA.
Det var første gang 9. årgang arbejdede med apparatet (samt
de tre ZIP) og formålet med at anvende apparatet her var at få gode billeder
til de efterfølgende biologirapporter om forsøget.

Vi har endnu ikke afprøvet skærmbilledet på Smartboards. Det
bliver næste trin. Lundskolen har bestilt et rullebord, så al udstyret kan
samles på dette og let transporteres rundt til samtlige klasselokaler, som alle
er udstyret med Smartboards. Heldigvis har vi elevator, så det er let at flytte
rullebordet mellem etagerne.

9. årgang har i uge 5 – 2012 projektuge med efterfølgende
projektfremlæggelse i uge 6. Eleverne er blevet opfordret til at medtænke
TAGARNOs forstørrelsesapparat i deres valg af arbejdsområde og
fremlæggelsesform – måske åbner der sig helt nye muligheder for eleverne på
dette felt.






søndag den 30. oktober 2011

Bakterieknolde på Lupin.




















Lupin er lettest at arbejde med, for her er knoldene store.

Grav en lupin eller anden ærteplante op og find udveksterne på rødderne, der indeholder nitrogenfixerende bakterioider.

På foto med hele planten og roden kan man se størrelsen i sammenligning med en kuglepen. Når rodknolden skæres igennem ses en rød farve. Det skyldes at plantecellerne i rodknolden danner et rødt farvestof, Leghæmoglobin. Dette binder ilt og beskytter de nitrogenfixerende enzymer, som inaktiveres af ilt. Et smukt eksempel på symbiose. Læs de biokemiske detaljer i K. C Torp, Biokemibogen, Nucleus 2.udgave 2010, s.152-155. Eleverne blev helt optaget af at lave deres eget foto magen til det de har set i deres biokemibog.

Niveau: Bioteknologi A, Biologi A og Biologi B

Med venlig hilsen Anne-Mette Vire, Risskov Gymnasium



torsdag den 27. oktober 2011

Fladorm på rundtur

Den her fladorm fik meget opmærksomhed, da den blev præsenteret i forbindelse med introduktionen af det digitale forstørrelsesapparat.
planarier som fladormene også kaldes skæres i mange skiver og angiveligt vil hver skive regenere en ny "bagdel" og "fordel"
: )

Mikroskoppræparater med MAGNUS





Hej...det er så mit første forsøg som blogger. Samme dag som vi havde kurset med MAGNUS, prøvede jeg det af i den efterfølgende lektion. Eleverne var fra 2.g med biologi C-niveau. Vi var midt i et undervisningsforløb om menneskets kredsløb, og jeg havde planlagt mikroskopering af tværsnit af arterier og vener. Det tager altid en del tid at komme rundt og forklare eleverne hvad de skal kigge særligt på ved præparaterne og hvor det befinder sig. Så var det jo lidt oplagt at prøve det nye apparatur af her. Som det fremgår af billederne, gav det et rigtig godt og brugbart billede ved bare at lægge det færdige præparat (færdige forseglede præparater monteret på objektglas) på et stykke hvidt papir og forstørret maksimalt! Her kunne jeg så gennemgå, hvad de kunne forvente at se i hovedtræk og hvor de skulle være særligt opmærksomme på flere detaljer.

Jeg havde på det her tidspunkt ikke mulighed for at logge ind på computeren, så vi kunne bruge målefunktionen. Men det vil være relevant at måle diameteren på den glatte muskulatur i karvæggen i henholdsvis arterier og vener og samtidig måle omkredsen af karrenes indre membran. Jeg mener man bør vælge omkredsen og ikke diameteren, da især venerne er meget irregulære i faconen (måske især fordi de jo ikke re blodfyldte). Da opmålingen kun kan foretages af rette linjer må det foregå ved at måle omkredsen som en række linier/tangenter. Men det ville forbedre anvendeligheden af Magnus hvis den fik en funktion så man kunne opmåle en ikke ret linje? Her følger øvelsesvejledning:


Mikroskopering af arterier og vener

Formål:

Formålet er at hjælpe dig til at få et mere virkelighedsnært indtryk af arterier og vener. Det skal hjælpe dig til at forstå hvorfor de er opbyggede, som de er, og tydeliggøre hvorfor de er forskellige.

Du skal tegne både en arterie og en vene i tværsnit. De er små – men tegn dem bare så store. At de fylder det meste af de to rammer ud. Prøv at tegne så nøjagtigt som muligt, det du ser , og ikke det du tror du ser! Ved hjælp af vedhæftede tegninger og billeder skal du sætte tydelige betegnelser på de forskellige dele af tværsnittet. Glat muskulatur er farvet rødt i præparatet og det uelastiske bindevæv er farvet blågrønt. Elastiske fibre fremtræder som let krøllede sorte tråde!

Tværsnit af arterie (pulsåre): Tværsnit af vene:























Du kan få hjælp ved at se på figurerne fra jeres lærerbog Biologibogen fra forlaget Systime. De kan også finde på det her link:

http://biologibogen.systime.dk/fileadmin/filer/figurer/3.22.jpg

og her er flere rigtig gode detaljer: http://da.wikipedia.org/wiki/Arterie

http://da.wikipedia.org/wiki/Vene

Brug det digitale forstørrelsesapparat (MAGNUS) til at opmåle diameteren på den glatte muskulatur i karvæggen i henholdsvis en arterie og en vene på jeres eget præparat og mål derefter omkredsen af karrenes indre membran i henholdsvis arterien og venen.

Notér forholdet vægtykkelse/omkreds og skriv det ind i nedenstående skema indsaml de tilsvarende målinger fra de andre mikroskophold. Udregn gennemsnittet.

Arterier

Hold

1

2

3

4

5

6

7

Vægtykkelse af glatmuskulatur








Omkreds af indre membran








Vægtykkelse/omkreds








Vener

Hold

1

2

3

4

5

6

7

Vægtykkelse af glatmuskulatur








Omkreds af indre membran








Vægtykkelse/omkreds








Hvordan kan den fundne forskel mellem arterier vener forklares ud fra fysiologisk tilpasning? Med andre ord hvad skal de to forskellige kartyper kunne klare?

Følgende er kendetegn for arterier:

Beskriv hvad der kendetegner arterier i modsætning til vener og omvendt, både ud fra hvad du kan se i mikroskopet, og ud fra hvad du ved i øvrigt.

Følgende er kendetegn for vener:

Hvilke formål tjener det, at arteriolerne (de mindre arterier), der fører til kroppens organer herunder huden, har en ringformet glat muskulatur?

Giv eksempler på konkrete hverdagssituationer hvor der sker en sammentrækning af nogle af arteriolevæggene, og forklar hvorfor det er hensigtsmæssigt?

søndag den 2. oktober 2011

Velkommen

TAGARNO vil gerne byde jer allesammen velkommen her til bloggen.

Vi håber, at I her vil dele den viden og erfaring, som I opsamler undervejs.
I vil også her kunne vise forsøgsbeskrivelser, komme med forslag til brugen af MAGNUS i forskellige sammenhænge og fortælle om jeres undervisningsforløb. På den måde kan andre også få gavn af dem.






Hvis I undervejs har spørgsmål, som andre også kunne have, så lav gerne et indlæg herinde med Etiketten "Spørgsmål". I er også velkomne til at sende Kathrine en mail eller ringe til hende.