Manualer og opstillingstegninger

tirsdag den 29. november 2011

MAGNUS anvendt i undervisningsforløb om genetik













I 8. Klasse på Stensballeskolen arbejder vi eksperimenterende med MAGNUS i et forløb om genetik. Sideløbende med gennemgangen af de genetiske begreber arbejder vi med undersøgelser af planteopbygning og relaterer til dem, så de genetiske begreber ikke bliver så abstrakte.

Fra de centrale kundskabsområder i biologi kan eleverne lære noget om:


  • DNA og gener


  • simple arveregler

  • kønnet og ukønnet formering, herunder betydningen af genetisk variation

Der tages udgangspunkt i de fælles trinmål efter 8. klasse:



  • beskrive udvalgte danske organismer og deres systematiske tilhørsforhold, bl.a. i kategorier af leddyr, bløddyr og hvirveldyr samt frøplanter og sporeplanter

  • give eksempler på gener som bærere af biologisk information og deres betydning for arvelighed

Som grundbog benyttes BIOS B. Vi har arbejdet med dissektion af lugtløs kamille og med kurveblomsternes særlige opbygning af skiveblomst og randblomst.


Link vedr. kurveblomster:


http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Kurvblomstordenen_(Asterales)/kurvblomstfamilien



Eleverne kom op to og to og fik lejlighed til at tage hver en del af blomsten, skære et passende stykke af og finde en forstørrelse og tage et billede af rod, stængel, blad og blomstens enkeltdele. Griflen kan tydeligt ses, men det er svært at se støvdragere. Her kan suppleres med en tulipan, hvor griffel og støvdragere er meget store. Efterfølgende fik eleverne til opgave at udarbejde en plantebeskrivelse ved hjælp af billederne og supplere med kendt viden om meiose og mitose, fotosyntese, rødders og stængels funktion etc.

Rand- og skiveblomst af lugtløs kamille:

















Griffel og støvdragere i tulipan:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar