Manualer og opstillingstegninger

fredag den 3. februar 2012

Fjer - et biologisk aspekt














Horsens Statsskole, 2.C.
Maria Juul Nørmark, Christine Engelund, Gitte Skov Petersen og Ditte Grant.
Formål: At undersøge hvordan forskellige objekter ser ud meget tæt på med et MAGNUS HD forstørrelsesapparat.
Fremgangsmåde: Vi startede med at tage et billed af fjeren for- og bagside, og derefter kalibrerede vi mikroscoppet og målte derefter fjerens forside og tog et shapshot, både af for og bagside af fjeren.
Materialer: En fjer, MAGNUS HD forstørrelsesapparat og et kamera


Fjerens opbygning







Fjeren består af følgende
- Skaft
- Stråler
- Bistråler
- Kroge

På begge sider af skaftet er der en masse stråler, som giver fjeren sin form. Strålerne har bistråler, der holder fast i hinanden ved hjælp af ganske små kroge. På den måde får fjeren en luft- og vandtæt overflade, som sammen med de andre fjer dækker og beskytter fuglen, mod vind og vejr.






Fjerens forside.
Fjerens bagside.

Dette er forsiden af fjeren, hvor man tydeligt kan se strålerne og bistrålerne, og hvordan de fletter ind over hinanden og giver den elastiske opbygning.  



Dette er også forsiden af fjernen hvor man endnu tydligere kan se stråler og bistråler. Man kan også på dette billede se målene af de forskellige slags stråler. Man kan se at en enkel stråle er 0,171 mm og at et ”sæt” bistråler er 0,282 mm. 

Dette er fjerens bagside hvor strålerne er meget tydeligt og bistrålerne er ikke så tydelige, da denne side ligger ind mod fuglen og derfor sidder det der tætter fjeren er på forsiden (krogene) 

              

Undersøgelse af mandarinskræl

I denne undersøgelse vil vi kigge nærmere på en mandarinskræl. Vi vil undersøge, hvordan den ændrer sig, når, man ser de helt tæt på. Vi har ved hjælp af Tagarno-mikroskoperne fået muligheden for at forstørre denne. Hvis man gradvist forstørrer knoppen (toppen) af mandarinen, kan man ved hjælp af TAGARNO-udstyret gå helt tæt på og slutteligt se mandarinskrællen forstørret 92 gange:




Her ses vores arbejdsproces med Tagarno-mikroskoperne:


Af Lisette, Kristina & Jeppe, Horsens Statsskole - 2.C, 03/02-2012